in spiri.dk, www

Don’t mess with the bloggers!

I går modtog jeg, som mange andre danske bloggere, en e-mail fra firmaet Cision, med titlen “Kan bloggen bruges til PR-formål”.

Det var en invitation/opfordring/whatever til at besvare et spørgeskema. Lars K Jensen har listet spørgsmålene på Medieblogger.

Denne e-mail har skabt en vis harme i blogosfæren, da det af flere er blevet stemplet som spam. I en kommentar på Medieblogger, forklarer en Cision-ansat hvordan de har fundet frem til “ofrene”. Det fremgår at e-mailen er sendt ud til de bloggere der havde deres e-mail-adresser liggende på deres blogs (hvilket jeg har).

Jeg må indrømme at jeg ikke opfattede det som spam da jeg så e-mailen. I første omgang troede jeg, at det var en e-mail jeg fik fordi jeg var tilmeldt PressWires pressemedeelses-tjeneste. Jeg blev dog lidt betænksom, da jeg så at e-mailen var stylet som den var, samt at den linkede til et spørgeskema. Før jeg nåede at tænke mere over det faldt jeg over en tråd på Jaiku (via føromtalte Lars – han har ligeledes en omtale på Medieblogger), hvor det stemples som spam.

Som sagt var min første tanke ikke “spam”, men jeg kan sagtens se de pointer der bliver fremført.

Den danske Wikipedia definere spam på følgende måde:

Spam er en betegnelse for reklamer, man ikke selv har bedt om, som sendes via e-mail eller i nyhedsgrupper. Reklamerne har gerne til formål at lokke modtageren til at købe forskellige produkter via internettet. Spammail udsendes fra en afsender, der almindeligvis søger at skjule sin egentlige identitet ligesom han – med forskellige metoder – opsnapper e-mail-adresser fra intetanende, der surfer på internettet. #

Cisions e-mail kan kaldes en form for reklame, da den opfordre til at hjælpe dem ved at besvare et spørgeskema. Ingen af os der har modtaget e-mailen har bedt om det (så vidt vides). Man kan ikke ligefrem sige at de skjuler deres identitet (desværre for dem som, fristes man til at sige, sådan som sagen har udviklet sig ;)). At de har opsnappet vores e-mail-adresser, er jo sådan set også korrekt. Godt nok har de brugt rigtige mennesker frem for botter, men stadigvæk. Ganske vist har vi lagt vores e-mail-adresser til offentligt skue, men det retfærdiggøre jo heller ikke viagrasælgernes post.

Jeg har besvaret spørgeskemaet, og det burde jeg måske ikke have gjort, nu hvor jeg ser tilbage, som det også nævnes på jaiku er det jo nærmest at retfærdiggøre deres spamstrategi. Men gjort er gjort, og hvis jeg skal være helt ærlig ved jeg faktisk ikke om min besvarelse er registreret. Den tekniske udførelse af spørgeskemaet er så uhyggeligt elendig. Først og fremmest var der anvendt check boxes i stedet for radio buttons, hvilket betød at alle svarmuligheder kunne markeres ved alle spørgsmål – og ingen af spørgsmålene lagde op tl at give flere svar. Dernæst (derfor jeg er i tvivl om hvorvidt eg har svaret) var der ingen feedback på hvorvidt ens besvarelse var modtaget.  Det endte med at jeg besvarede spørgeskemaet to gange (ja, det kan man også… flot) fordi jeg ikke var klar over om det virkede – og det er jeg stadig ikke…

Så alt i alt må man nok sige, at Cision har begået lidt af en bommert her – uanset om de har haft gode intentioner. De har formået at få størstedelen af de danske blogosfære vendt i mod sig, og op til flere trudsler om politianmeldelser (jeg ved dog ikke om nogen har gjort alvor af det).

Personliget er jeg nok ikke så harm som visse andre. Jeg er måske mere (for(?)) tolerant, for hvad der dumper ind i min e-mailbox (jeg har det anderledes når det kommer til min fysiske postkasse). Men det ændre naturligvis ikke ved, at jeg ikke støtter at virksomheder skal have lov, til at bruge spamlignende  taktikker til at promovere deres produkter.