in Hardware, Software, Verden udenfor

iOn – LOL!

Advarsel: Dette indlæg indeholder ukontrollerede mængder af Telia-had! Læses på egent ansvar.

Som det nok er gået op for de fleste, har freakshowet som går under navnet Telia, offentliggjort nogle helt igennem idiotiske priser for iPhone i Danmark. Og som om priserne ikke var idiotiske nok i sig selv, sætter Telia pikken over i’et (pun intended ;)) og kalder abonnementet “iOn” – kan det blive dummere?

Nå men tilbage til priserne. Priserne for telefonen selv er sådan set ganske ok: 1.399 kr. for 8 GB og 1.999 kr. for 16 GB. Derudover koster det så 600 kr./md! Dette “beskedne” beløb inkluderer hele 300 MB data!!! WOW!!! Kan der siges andet end L-O-L?!

Jeg havde betemt forventet noget værre lort, men jeg må indrømme at jeg faktisk er lidt overrasket…

Nå, det indlæg kom der jo ikke meget ud af, men det er nu dejligt bare at rante på livet løs en gang imellem :)

For at give indlægget en positivt strøj, kan jeg dog fortælle at det lader til at iPhone får MMS-funktionalitet på trods af at det ikke blev nævnt til WWDC (tak Simon).

  1. Jeg kan ikke være mere enig! Det mest latterlige er dog at Telia siger, at 300 MB er nok til flere tusinde websider… Ja, på det dersens gamle WAP-lort, hvor der ikke må indlæses så meget som ét billede. Det, de glemmer at tænke på er, at iPhone 3G har en “rigtig” webbrowser indbygget, og at den viser “rigtige hjemmesider”, med grafik og hele lortet. Fri SMS er jeg fuldstændig ligeglad med, så mange SMS’er sender jeg heller ikke

    Prisen på 599 syntes jeg faktisk er rimelig, for de har altså kun en tredjedel af tiden til at tjene de samme penge ind, som de har i fx Sverige og England. Men selve abonnementet er lige til at printe ud og skide på (haha, jeg håber ikke der er nogen der får gode idéer).

    Men for mig ender det nok, med at jeg forsøger at få fat i en fra udlandet når den bliver unlocket, eller også at jeg køber en HTC Tuch Diamond, for jeg er godt nok ved at være træt af min Nokia6300 + at skærmen i min iPod nano er gået i stykker :(.

  2. Ja, du har helt ret i at det mest absurde er begrænsningen i datatrafikken (selvom jeg faktisk hælder lidt til at navnet iOn er værre), og nu er der også blevet startet en kampagne, der opfordre til at sende en generisk mail til Telia, læs mere på http://vildmediphone.dk/

  3. Ja ok, iOn, det har du ret i… Men det starter jo med et lille i, og det retfærdiggør jo som bekendt høje priser.

    Desværre tror jeg ikke rigtig den kampagne har noget effekt på Telia. Når nogen indsætter trusler o. lign. ud over den mail, så tror jeg at Telia vil have en tendens til at generelisere, og lade resten af mails’ne prelle af på dem. Det ville de nok have gjort, hvis jeg sad som pressechef hos Telia.

    Men man har jo stadig lov at håbe…

  4. I Sverige har de i hvert fald taget noget af kritikken til sig ( http://mobildebat.dk/showthread.php?t=129609 ), og nu tilbudt muligheden for tillægspakker. Det er dog stadigvæk ikke i den retning de bør gå IMO, de burde i stedet sørge for fri data i så dyrt et abonnement. Her tænker jeg på her i DK.

    Telefonen markedsføres jo som værende en rigtig god internet telefon, men hvor sjovt er det så at skulle begrænses af de 300MB? Ja, man har selvfølgelig mulighed for at hoppe på WiFi hotspots både derhjemme og på dem man får fri adgang til via Telia abonnementet, men så går luften altså også lidt af ballonen, for hvem gider lede efter en 7-11 eller lign. for lige at kunne drøne ind og tjekke mail. Så er man jo pludselig ikke så meget mobil længere :-)

    Alt i alt så synes jeg ikke at prisen på abonnementet ville være så slem hvis der blev inkluderet fri data i det. Alt andet ville godt nok være til grin.

    Noget helt andet er så at Telia har en elendig 3G dækning landet over, for slet ikke at tale om en tillige næsten ikke-eksisterende HSDPA dækning…

  5. Ja, men hvis telefonen lugter lige så meget som den forhenværende hvilket den “better not” så hjælper det ikke engang man kan gå på wifi, min iphone kan kun gå ind på ca. 50% af de åbne wifi spots wich sucks og bluetooth funktionen virker ikke optimalt, så hvis vi skal have noget vi kan bruge til noget med den slags trådløse enheder så skal der være fri trafik, ellers hopper kunderne simpelhen bare af efter de første 6 måneder fordi de føler sig snydt, hvilket telia sådan set kan være ligeglad med for så har de tjent deres penge, men er ret overbevist om at telia også gerne vil have sine kunder til at blive i og med telia pt. har den største “abandonrate” på hele market – GUDERNE MÅ VIDE HVORFOR! :P

  6. Faktisk synes jeg at det er skræmmende så dårlige Telia har været (og er) til at håndtere hele iPhone-situationen. For det første er der jo abonnementet som vi allerede har diskuteret, men også selve markedsføringen magter de slet ikke.

    I første omgang skulle der gå flere dage, før de kunne få bakset et site med stort set ingen information sammen. Apples fyldige site var klar et kvarter efter WWDC-keynoten.

    I går gik jeg forbi to Telia-butikker, her i Aalborg, og ingen af dem havde skyggen af iPhone-markedsføring i vinduerne. Hvad sker der for det?!

    Man skal godt nok være godt snotdum (aka Telia) for ikke at fatte, at udnytte at man har fået eneret på et så overhypet produkt som iPhone.

    @Otto Juul: Den nye firmware, som er i iPhone 3G og som kommer til den gamle forbedre vist understøttelsen af trådløse standarder, så det skulle være muligt at komme på flere hotspots.

  7. @Daniel

    Telia skal have 3G-dækning i 80% af DK ved årsskiftet, ligesom TDC, Sonofon og 3 skal, så på det område er der håb forude :-). Men at Apple har valgt netop den udbyder, som har den dårligste dækning er stadig en gåde. Den med at de kunne lave en samlet aftale for hele norden holder jo ikke en meter. De kunne have godt det samme med både TDC og Telenor (Sonofon), og tildels også 3 (her havde de kun kunne lave en aftale om DK og SE).

    Lige som Søren forstår jeg ikke, hvorfor Telia ikke har udnyttet mere, at de har eneretten. Hvis de virkelig vil sælge den iPhone, så burde de da køre TV-reklamer, outdoor-reklamer og måske også smide en ren iPhone-reklame rundt med posten. Men de reklamerer ikke engang for den i deres egne butikker. Det ser ud til, at de tager det som en selvfølge at den kun bliver solgt hos dem, og at alle ved det.

    I det hele taget tyder det på, at Telia ikke aner hvad det er for en telefon de har med at gøre, og at de kun har gået efter aftalen fordi de ville forhindre de andre teleselskaber i at få den. At deres deres pressechef, Rune Fick Hansen bliver ved med at sige, at 300 MB er rigeligt til flere tusinde hjemmesider, afslører ligesom det hele.

  8. TELIA MISLIGEHOLDER INDGÅET AFTALE, YDER UPROFESSIONEL OG UBEHAGELIG KUNDESERVICE, STJÆLER ABONNEMENTER FRA ANDRE SELSKABER OVER I TELIA OG FORSØGER AT TRUE TIL TAVSHED.

    Jeg blev kontaktet af en sælger fra Telia, som tilbød mig to abonnementer med noget ekstra gratis taletid og to nye telefoner. Jeg takkede ja, og vi aftalte nogle specifikke telefoner.
    De sendte mig nogle forkerte telefoner, og nægtede at overholde aftalen, som vi havde indgået. De sagde, at jeg kunne vælge nogle andre telefoner, eller beholde dem jeg havde fået. Jeg insisterede på at overholde aftalen, som vi havde indgået den, men Telias erhvervskundeservice sagde, at det ikke var muligt, så de annulerede aftalen.
    ALLIGEVEL stjal Telia mine telefonnumre over fra mit eget teleselskab, og det tog mig 14 dage, 10 opkald til kundeservice, hvor det aldrig tog under 19 minutter at komme igennem, over 25 mails med forskellige medarbejdere før jeg igen kunne modtage opkald på mit mobiltelefonnummer.
    Kundeservicemedarbejderen var ubehagelig og personlig og sagde, at hun mente at jeg havde valgt den telefon de ikke havde med vilje, så jeg havde noget at klage over bagefter, hun gad ikke stille mig videre til hendes chef, og gad i øvrigt ikke besvare flere mails fra mig.
    Senere måtte hendes chef beklage hendes uprofessionelle opførsel, men det tog mig 5 dage at få kontakt til ham fordi alle, jeg stødte på i Telia, var modvillige, uforskammede og flere talte direkte usandt.
    Da jeg begyndte at skrive til højerestående personer i Telia for at få dem i tale, blev jeg kontaktet og truet til tavshed. Da satte jeg mig for at udbrede information om deres forretningsmetoder videst muligt, så andre ikke kommer i kløerne på Telia og skal opleve det samme som jeg.

Comments are closed.

Webmentions

  • Den kære iPhone — spiri.dk — Søren Hugger Møllers blog 6. december 2008

    […] har også her på bloggen skrevet et indlæg om Telia iOn, og jeg indrømmer gerne at det måske ikke var det mest saglige indlæg der er skrevet. Nu skriver […]