in www

Gigahost mister index-filer

Gigahost har tilsyneladende smidt en række kunders index-filer væk. Og de har svært ved at finde dem igen. Ikke smart.

Spiri.dk er hostet hos Gigahost, men som det ses er sitet stadig oppe. Det skyldes at problemet åbenbart kun eksistere på en af serverne, web2, og jeg er hostet på en anden, web4. Det er rimelig usmart at sådan noget sker for et hosting firma. Jeg ved ikke helt hvad eg skal mene. Mit site er her stadig, men hvad forhindre at et ligende problem opstår på en anden server?

Hmm, nå jeg tror nu at jeg bliver hos Gigahost. Jeg har været rigtig godt tilfreds med deres service indtil nu. Dette er forhåbentlig et enkeltstående tilfælde.

11 Comments

  1. Min blog er hostet på Gigahosts web2-server, og var derfor en af de kunder der er blevet ramt af det. Man kan sige, at det ikke var så slemt, hvis jeg havde en backup. Men da jeg næsten lige har skiftet harddisk i min PC, havde jeg ikke en backup.

    “Heldigvis” var det de sider det gik ud over, for mit vedkommende, en WordPress-installation og en Joomla!-installation, så det var relativt nemt at genskabe. Det var dog staks værre med de ændringer jeg havde lavet i temaerne på siderne, men jeg syntes nu det lykkedes mig meget godt, at få genskabt dem, så de kom meget tæt på at ligne det de lignede før nedbrudet.

    Om man skal blive hos Gigahost? Tja, jeg ved snart ikke, jeg hælder egentlig mest til at rykke væk, men nu må vi se. Ind til videre får de en chance mere. Og nu har jeg husket, selv at tage backup, så hvis det skulle ske igen, så kan jeg hurtigt komme tilbage online.

  2. Træls.

    Det viser at man også selv bør tage backup af sine online-filer, hvilket jeg også selv gør -når jeg husker det, måske bør jeg blive lidt bedre til det :).

    Men som det siges i kommentarsporet hos CW, så kunne det jo være værre. Det var trodsalt “kun” index-filer, og ikke alt indholdet der forsvandt. Det nævnes ligeledes at det er for dumt ikke at tage backup selv, hvilket jeg kun kan se mig enig i (selvom jeg måske ikke altid er lige god til det selv). Det lyder lidt som om Morten Johansen, som interviewes i artiklen overhovedet ikke har taget egen backup.

    Det lyder også til at du (Simon) normalt tager backup, men at dette problem bare kom på et uheldigt tidspunkt. Men godt at du kunne få genskabt det vigtigste!

  3. Hvis de er bare en smule professionelle, så finder de kilden til fejlen, og så kan i være helt sikre på at det aldrig nogensinde sker igen, for de mister samtlige af deres kunder hvis sådan noget forekommer igen, og det kan vel siges ikke at være verdens bedste businessplan ;)

  4. Puha, jeg bliver mindet om, at jeg bør tage back-up af både filer og databaser. Er også Gigahost-kunde og fint tilfreds indtil nu, men back-up er vist altid nødvendigt..

  5. Helt ærligt. Man betaler 20 kr om måneden for 4,5GB webhotel der automatisk vokser hele tiden. Desuden får man ubegrænset antal subdomæner, domæner og databaser.

    Så kan man ikke forvente andet end at der af og til vil opstår problemer, og man må også forvente at der sker nogle fejl.

    Det ændrer dog ikke på at gigahost til private , forenigner og hobbyvirksomheder er en fremragende host.

    Men vær nu lidt realistiske mht., hvad man kan forvente for kr 20,- om månden…

  6. Jeg er helt enig med dig i at Gigahost er en fremragende host! Og selvfølgelig sker der fejl, og selvfølgelig har folk selv ansvar for at tage backup – Gigahost lover jo ingen steder at de tager backup. Men det ændre jo ikek ved at det er uheldigt at det sker :)

    På den anden side er det jo egentlig meget heldigt at det sker, da det sætter fokus på at det er vigtigt selv at tage backup!

  7. @ Simon: Hvordan informerede Gigahost dig om det? Fik du tilbudt teknisk hjælp eller kompensation? (jeg kan se af din kommentar at du selv har styr på det tekniske, men for ikke-kode-kyndige kan det jo være lammende).

    @ Roar: Naturligvis skal man være realistisk og gerne bruge både livrem og seler, når det kommer til værdifulde ting. Men det har intet med pris at gøre. Et flyselskab kan jo heller ikke undskylde et nødlandet fly med, at det er fordi de sælger alt for billige flybilletter. Ingen har tvunget Gigahost til at sælge hosting til 20,-. De har selv valgt forretningsmodellen – og nok ikke kun ud fra et rent velgørende perspektiv.

    @ Søren: Fra https://gigahost.dk/about : “…og der tages regelmæssigt backup af alt.”. Så det burde kun være de seneste ændringer, der ikke kan genskabes af Gigahost.

  8. Det var faktisk en rigtig god analogi Mikkel, og når de ligefrem skriver at de tager regelmæssig backup er det jo straks mere problematisk.

    Men jeg vil igen lige understrege at jeg stadig er rigtig tilfreds med Gigahost, og ikek vil tøve med at anbefale dem :)

  9. Et konkret svar på hvornår mit site måtte være online ville havet været en god start på en ok service. Desværre har jeg nu oplevet den værste service jeg / vi har fået i mands minde. Jeg kan på nuværende tidspunkt ikke huske tilbage på en så dårlig kommunikation imellem kunde og sælger.

    Det viser sig nu, at Gigahost har fået det hele op at kører, men der er lige en lille ekstra detalje. De har de såkaldte korrupte filer som nu gør, at mit site ikke er aktivt.

    Indtil videre har fejlen for mit vedkommende varet i 4½ dag. Jeg har brugt en masse tid på at forklare vores kunder om hvorvidt sitet ville blive online igen og dertil hører en uproffessionel konkludering af mig som sælger. Hvilket vi selvfølgelig anser som en stor skuffelse i og med at fejlen ikke ligger hos os, men hos Gigahost.

    Tabt omsætning?
    Ingen besvarelser

    Angående månedlig ydelse?
    Vil give Søren Hugger Møller ret.

    Hvorfor skal man vælge Gigahost i fremtiden?
    På nuværende tidspunkt aner jeg det ikke. Men hvis fejlen havde varet i 1 arbejdsdag havde vi ihvert fald givet god response til vores bekendte deriblandt venner som kunder.

    Mit site er iøvrigt opgivet som værende hacket i perioden. Et hardware nedbrud er vel bare et pænt ord for at deres server er blevet hacket pga. manglende sikkerhed.

  10. Ved mig lukkede gigahost fornyligt min konto ude nogen varsel.
    De havde før generet mig ved at flytte på mine filer så mine index filer lå i en anden mappe så man ikke kunne komme ind. Helt skørt.
    De påstår så at have sendt masser af advarsler inden de lukkede. Men har gmail og har gemt alle emails fra dem. og der er ikke en eneste advarsel.
    Hør hele historien her: filosofisk-debat.dk/?-brug-aldrig-webhotellet-gigahost=23

Comments are closed.