in Verden udenfor

Pas på hvis du bruger Rejsekort med 5A

Jeg er en flittig bruger af Rejsekort. I udgangspunktet er jeg faktisk ganske tilfreds med kortet set i forhold til de gamle papklippekort. Om det så siger mest om Rejsekorts forcer eller om klippekortenes elendighed, det kan man jo så spekulere lidt over…

Jeg har i flere ombæringer overvejet at blogge lidt om mine oplevelser med Rejsekort, men gang på gang har jeg nøjedes med at fyre den lidt af på Twitter. Men nu kommer der noget!

 

Rejsekort. Foto: Comrade Foot

Rejsekort. Foto: Comrade Foot

Når jeg bruger Rejsekort foregår det ofte med Københavns buslinje 5A. Det er linjen som også er kendt under navne som “kødpølsen”, “dødsruten”, “døden på hjul” o.li. Det er Nordeuropas travleste buslinje og det er sjældent en god oplevelse at være med den. Selvom den kører hvert 4. minut er den altid propfyldt. Men anywho, tilbage til Rejsekort.

Jeg har gang på gang oplevet at mine rejser i 5A er blevet registreret fuldstændigt forkert. Jeg har fx stået på på Amager og er blevet checket ind på Husum Torv… (det er hver sin ende af ruten, til de ikke lokalkendte)

Dette giver store problemer når man skifter transportmiddel, til fx Metro. For når ens seneste check ud ikke stemmer overens med ens check ind, så tæller det som en ny rejse – og defor dobbelt betaling. Senest oplevede jeg det i søndags, hvor jeg på Hovedbanen skiftede fra S-tog til 5A og 5A chekede mig ind på Amager.

Jeg skrev til Rejsekorts kundeservice og i stedte for at gentage mig selv med nye vendinger, så tillader jeg mig her at bringe et direkte citat:

Jeg har snart ikke tal på hvor mange gange jeg har oplevet dette problem. Det sker alt for ofte i 5A at man bliver checket ind et vilkårligt sted på ruten og man derfor bliver opkrævet forkerte beløb ved skift.
Det er fandme ikke i orden! Det kan simpelthen ikke passe, at man skal sidde og minutiøst tjekke sin rejsehistorik for at være sikker på at bussen ikke har troet at den fjollede rundt i en helt anden ende af byen!

Jeg håber meget at I vil sende denne kritik videre i systemet. Jeg ved ikke om det er NettBuss eller Movia eller nogle helt tredje der skal have det at vide, men noget må der gøres – man kan sgu ikke rulle et så ustabilt system ud til hele befolkningen…

Det skal retfærdigvis siges, at jeg ved samtlige klager har fået udbetalt det fejlagtige beløb (inden for 10 arbejdsdage…), men det er stadig dybt uacceptabelt, at man som bruger af Rejsekort slet ikke kan stole på systemerne. På Twitter har jeg hørt fra andre Rejsekort-brugere, som fortæller at de ikke har oplevet problemet i andre busser, så måske det er unikt for 5A. Måske fordi chaufførerne ikke har tid til at indstille systemerne korrekt (den forklaring fik jeg fra Kundeservice på et tidspunkt) pga. den overbebyrdede rute, men det gør det jo i og for sig ikke mindre kritisk.

13 Comments

  1. Jeg vil gerne supplere med en oplevelse, der er i samme kategori, men til gengæld noget sværere at opdage selv.
    Jeg har for nylig oplevet at blive trukket 150 kr for meget for en rejse fra København til Sorø. Det fremgik ikke umiddelbart hvorfor – alle mine ind- og udtjekninnger var registreret de korrekte steder på de rigtige tidspunkter. Da de meget flinke mennesker i Rejsekorts kundeservice fik undersøgt sagen, viste det sig, at da jeg blev kontrolleret i toget, var kontrollørens udstyr indstillet forkert, så det var blevet registreret, at jeg var blevet kontrolleret i Odense! Der er altså endnu en fejlmulighed i, at også kontrollører skal indstille deres udstyr manuelt korrekt.
    Bortset fra det havde jeg dog ingen problemer med at få mine penge tilbage (efter næsten en måneds behandlingstid + de 10 arbejdsdage…), og jeg er generelt også glad for at bruge kortet, som jeg nu har haft i mere end halvandet år. Og jeg har aldrig haft problemer i busser, men jeg kører heller ikke så tit med 5A!
    Men man skal være vågen hele tiden under alle omstændigheder, og selv om man vænner sig til, at det er sådan, er det jo ikke helt godt nok.

  2. “indstille systemerne” … gad vide om de har hørt om det nye der er ude … GPS hedder det vist

  3. Jeg er selv chauffør og vi får snart Rejsekort i Fredericia i den forbindelse skal vi på kursus, men jeg har fået vist systemet. Problemet er i at systemet ikke når at registrere et log ind af chaufføren. Det stopper der hvor den forrige chauffør loggede af. Dvs de automatiske check ind og ud terminaler er afhængige af at chaufføren er logget ind. Det kan både være systemet der hænger der eller manglede log ind fra chaufførens side.

  4. Interessant at høre fra første hånd, Mariusz. Og det lyder jo som en god forklaring på, at det kan gå galt på en buslinje der er så travl som linje 5A i København. Er det noget du har hørt chauffører være bekymrede for? Det lyder jo som om det føjer noget ekstra arbejde til hele processen.

    Det virker helt omsonst at systemet er skruet sammen på den måde – at sådanne fejl kan få lov at ske uden at systemet brokker sig. Især når det resulterer i så graverende fejl i afregningen af folks rejser. Så sent som i denne weekend oplevede jeg igen fejlregistrering på en rejse i 5A. Her skulle jeg heldigvis ikke skifte undervejs, så jeg blev afregnet korrekt pris, men stadig for en forkert strækning.

    Og forresten, til folk der måtte være nysgerrige: Den anden dag faldt jeg også over en chaufførmanual omkring brug af Rejsekortsystemet. Det er vildt… Mildest talt.

  5. Nej jeg har ikke hørt noget om det her i vores område.Det er nyt i både Vejle og Kolding og kommer til FFredericia ved indsættelsen af de nye busser.
    Har dog hørt fra Ålborg at det er forholdsvis nemt system som til tider kan drille. Der er det chaufførens opgave at oplyse om at fx check in ikke er muligt pt eller at biletter ikke kan udstedes.

  6. Så kom der svar fra Rejsekort, efter halvanden måned:

    “Fejlen skyldes, at rejsekortudstyret har været indstillet forkert i bussen. Vi refunderer det du har betalt for meget for rejsen og overfører 12 kroner til din NemKonto i løbet af de næste 10 arbejdsdage.

    Jeg kan oplyse om, at alle chauffører er i gang med at blive efteruddannet i hele rejsekortsystemet, netop så disse fejl ikke opstår så ofte, som du har oplevet det.”

    Efteruddannelse, oh well…

    (Edit: bare for en god ordens skyld, bør jeg nok skrive undskyldte Rejsekort Kundeservice for det sene svar)

  7. Efteruddannelse er ikke ordet. Blot et slang for kursus i brug af udstyret, fordi vi ikke har Været gode nok til at forklare det i første omgang.

    Jeg skal selv på kursus den 22. Juni fra 11-18 og kan sige at det ikke er meget tid til at lære hvad systemet kan.

  8. Når man ser på hvor længe det har været rullet ud i Københavnsområdet, så er det ret vildt, at man ikke har formået at oplyse chaufførerne her godt nok endnu…

  9. Jeg hoppede selv på rejsekortet da de startede ud med at alle rejser foregik til trin 7. Nu er alle rejse tilbage til max pris så jeg har droppet det og ser ikke mig selv nogensinde bruge det igen medmindre at de genindfører klippekort OG pendlerkort på det. Derudover har det virket udemærket de gange jeg har haft brugt det, men rejsekortet er sq ikke en erstatning for klippekortet da du jo netop IKKE betaler samme pris for dine 10 rejser. Og du skal stadig deponerer penge hos trafikselskaber forud for rejserne, så samme vilkår bare ringere service…. det er en ommer.

  10. Med alle de penge og opmærksomhed systemet har kostet, forventede jeg at Rejsekortet vil være for alle rejser. Jeg er forbløffet over, at pendler holdes udenfor – forstået på den måde, at folk der bruger offentlig transport hver dag, er bedre tjent med et abonnementskort – de små hæfter med pap og et billede, og hvor man får post med ny pap hver måned. Jeg begyder at tror, at Leoparddrengen giver os sandheden i sit blogindlæg: http://blog.leoparddrengen.dk/2013/07/det-kan-altid-blive-mere-absurd.html

  11. Hej,

    Interessant læsning. Intet har ændret sig. Det er sket for nyligt på 2A! Udstigning på Brønshøj Torv gav et check ud på Kastrup st., hvor den kom fra.

  12. Det er en typisk chauffør fejl. Det er et stort problem når ruten snor sig igennem mange zoner. Jeg håber at rejsekort vil refundere prisforskellen på denne rejse.

Comments are closed.